Skip to main content

Onze sponsoren

Suzuki: onze naamsponsor

De Suzuki Rhino Club is ontstaan tijdens een spontane ontmoeting in Tanzania in 2003. In Arusha trof Tony Fitzjohn een groep Suzuki dealers die daar op een dealerreis waren. De dealers waren zo geinspireerd door Tony’s verhaal dat zij spontaan besloten om hem te gaan helpen. Dat heeft geleid tot een verbondenheid als naamsponsor van meer dan 20 jaar! Deze samenwerking rond de bescherming van de neushoorns is in al die jaren uitgegroeid tot een sterke verbondenheid met de mensen van Suzuki. De neushoorn is onderdeel van de Suzuki indentiteit geworden!

Serious about wildlife

Impactvol en effectief bijdragen aan het beschermen van wilde dieren en hun leefomgeving? Dat is het doel van onze naamsponsor Suzuki want zij nemen het welzijn en voortbestaan van de natuur serieus. Dat heeft het merk altijd al gehad en dat wil het blijven koesteren. Zo is de neushoorn al jaren een bron van inspiratie: eigenwijs en krachtig. Die schat aan inspiratie wil Suzuki niet verloren laten gaan. Daarom ondersteunt het de Stichting Suzuki Rhino Club met diverse impactvolle projecten die de leefomgeving van de bedreigde zwarte neushoorn in Kenia beschermen. Suzuki werkt ook samen met Safaripark de Beekse Bergen en vraagt daar speciale aandacht voor het welzijn van neushoorns door de adoptie van twee Rhino’s.

Niet zomaar een logo

Het logo van de Suzuki Rhino Club – de twee neushoorns – heeft een nauwe connectie met Suzuki’s compacte terreinauto Jimny. Achter dit logo, dat in 2021 zijn 40ste verjaardag vierde, schuilt een bijzonder verhaal …
In 1981 was Osamu Namba een van de nieuwe leden van de Suzuki-designafdeling. Het carrosserie-ontwerp van de tweede generatie Suzuki Jimny was bijna voltooid en jonge ontwerpers als Osamu hadden de eer optionele onderdelen, zoals de reservewielcover op de achterzijde en de zijstickers, te ontwerpen. De meeste 4×4-voertuigen hadden destijds de naam van de fabrikant en het merklogo op die plekken staan, maar Osamu wilde wat anders. Hij wilde een connectie maken met het product met behulp van een ‘personage’.

Een echte mascotte

Op een dag zat Osamu in zijn woonkamer terwijl hij zichzelf hardop afvroeg: ‘Wat zou nou een goede mascotte zijn?’ Waarop zijn vrouw antwoordde: ‘Wat dacht je van een neushoorn?’ Osamu twijfelde. De Suzuki Jimny zag er schattig uit, maar een neushoorn zeker niet. Toen herinnerde hij zich Hatari!, een Amerikaanse avonturenfilm uit 1962 die hij als kind had gezien en die destijds veel indruk op hem had gemaakt. Het verhaal speelt zich af op de Afrikaanse savanne, waar de jager – vertolkt door acteur John Wayne – op het hoogtepunt van de film een neushoorn probeert te vangen. Dat lukt hem niet, want de neushoorn neemt Waynes truck te grazen en kantelt hem. Dit dynamische beeld van de neushoorn die met zijn volle gewicht tegen de truck duwt, liet Osamu niet los. Hij besloot daarop toch voor de neushoorn te gaan. Hij gaf zijn neushoorn voor het logo een driedimensionaal uiterlijk en uiteindelijk ook een schattig karakter, zodat het neushoorn-logo op de Jimny een echte mascotte zou worden. En dat is gelukt!

Fotocredits: Suzuki Motor Company