Als een rode draad door onze prioriteiten en aanpak loopt onze overtuiging dat de mensen die rond de projecten leven waar neushoorns zich bevinden een cruciale rol hebben bij het vergroten van de veiligheid van neushoorns. Zij hebben vaak geen weet van het belang van het behoud van neushoorns. Door hen te betrekken bij de projecten en voorlichting te geven gaan ze meehelpen. Zij horen en zien veel en dat komt de beveiliging ten goede.
Lokale gemeenschap betrekken
Wij doen dat vooral met kinderen. De kinderen zijn de toekomst en kunnen vaak gemakkelijke bereikt worden met speciale lesprogramma’s en veldwerk. Door zulke initiatieven te steunen wordt de beveiliging versterkt. Het is een investering in de toekomst die lang rendement blijft geven. Maar we steunen ook projecten met volwassenen. Hun houding ten opzichte van het beschermen van wildlife in het algemeen en van neushoorns in het bijzonder is niet altijd positief. Zij willen meer grond en willen dan ook toegang tot de wildparken met hun vee of om er akkers aan te leggen. Soms zijn er conflicten tussen wildlife en mensen. In dat soort gevallen kan een gemeenschap zich tegen wildlife keren omdat zij er alleen nadelen van zien. Door hun deelgenoot te maken en hen ook een belang en stem te geven verandert die houding.
Voorlichtingsprogramma’s
Wij hebben bijvoorbeeld onze steun gegeven aan het voorlichtingsprogramma voor middelbare school leerlingen in Mkomazi (Tanzania). Inmiddels hebben honderden 2e Klas leerlingen van de omringende scholen dat programma doorlopen. Zij worden daarbij gedurende een dag meegenomen in het park en krijgen daar voorlichting over wildbeheer en het belang voor henzelf. Ze worden opgehaald met een speciale schoolbus genaamd Rafiki wa Faru (vrienden van de neushoorn).
Een ander voorbeeld is onze steun aan het Masingiru Yetu project in Borana (Kenia) waarbij o.a. leerlingen van middelbare scholen in de omgeving een opleidings- en voorlichtingsprogramma doorlopen. Maar we zijn echt heel erg trots op het feit dat we in de buurt van Mkomazi een technische school hebben weten op te richten waar leerlingen uit de omgeving van Mkomazi een vak kunnen leren. Er is een grote behoefte aan vakmensen maar er was geen school in dit afgelegen gebied. Nu is die er wel en kunnen 200 leerlingen daar werken aan een betere toekomst. Eentje die hen weghoudt van armoede en van de verleiding om te gaan stropen in Mkomazi.
In 2011 stuurt de Nederlandse Suzuki-organisatie twee technici naar Mkomazi om de monteurs van de werkplaats te trainen. Een groot succes. Tony bekijkt in hoeverre er in de omgeving behoefte is aan een monteursopleiding. Die blijkt er inderdaad te zijn.
Het Project Ambachtsschool (het Rhino Vocational Training Centre (VTC), ofwel centrum voor beroepsopleidingen) is geboren.
Steun de lokale gemeenschap
Door de lokale gemeenschap te betrekken en voorlichting te geven gaan ze meehelpen. Voor €60 dek je een maand de salariskosten van een leraar.
Geen Donorbox in beeld? Doneer hier
Fotocredits: savetherhino.org